Bewegen

NIEUWS: start 'aquafun': /sites/default/files/AQUA%20FUN%20uitnodiging%202016.doc

Wordt fitter door oefeningen in het water, begeleid door de kine (zwembad sportoase). we starten op dinsdag 12 juli. Meer info en inschrijven via de kine van het wijkgezondheidscentrum.

 

Bewegen heeft een belangrijke invloed op de mens in zijn totaliteit:

Dagelijks 30 min bewegen komt je gezondheid ten goede! (= Beweegnorm)

Met lichaamsbeweging worden inspanningen bedoeld met minstens een matige intensiteit of inspanningen waarbij je hart minstens iets sneller gaat slaan, je ademhaling iets sneller gaat dan normaal en waarbij je licht zweet.

Dit hoeft niet altijd ‘sport’ te zijn. Wandelen, fietsen, tuinieren, poetsen, klussen,… behoren ook tot de categorie ‘bewegen’.

De 30 minuten mogen verdeeld worden over de dag, maar best wel in blokken van minstens 10 minuten.

Doe je graag aan sport ?

Dan volstaat minstens drie keer 20 tot 30 minuten per week sporten aan een hoge intensiteit (= Sportnorm).

Jongeren tot 18 jaar hebben dagelijks 60 minuten ‘beweegplezier’ nodig.

 

Wijkgezondheidscentrum De Ridderbuurt en RISO Vlaams Brabant zijn in 2010 van start gegaan met de methodiek 'Bewegen Op Voorschrift'  www.wgcridderbuurt.be/bewegen-op-voorschrift

Intussen hebben reeds 250 deelnemers gebruik kunnen maken van de ondersteuning door een beweegcoach. De bedoeling is om fysiek actiever te worden in het dagelijks leven, rekening houdend met ieders fysieke, mentale en financiële mogelijkheden.